Złoto coraz bardziej dostępne

Choć ilość sprzedawanego w Polsce złota wciąż nie może równać się do krajów zachodniej Europy, polscy dostawcy już od kilku lat notują imponujące wzrosty sprzedaży, a złoto staje się nad Wisłą coraz bardziej powszechnym towarem. Co ciekawe, równie szybko, jak sprzedaż tradycyjna, rośnie popularność sztabek i monet w Internecie. Pojawiają się sporo innowacji w samym sposobie sprzedaży i dostarczania złota.

Równać w górę

Rynek złota w Polsce rośnie lat w tempie 1–2 ton rocznie. Dziś szacuje się go na około 7 ton czystego kruszcu. Jeżeli chcielibyśmy wyrazić tę wartość w najpopularniejszych sztabkach o wadze jednej uncji (31,1 gramów), wyjdzie nieco ponad 225 tys. uncji. Szacowany na 120 ton rynek niemiecki, to ponad 3,8 miliona uncji, czyli 17 razy więcej. Tymczasem niemieckie PKB jest około 7 razy większe od polskiego (dane MFW), a zatem w siedmiokrotnie większej gospodarce sprzedaje się siedemnaście razy więcej złota.

Zdaniem przedstawicieli branży, dane te pokazują, jak duże pole do rozwoju istnieje na polskim rynku.

– Trudno jednoznacznie porównywać polski rynek do niemieckiego, ale zdecydowanie powinniśmy równać w górę – przekonuje Wojciech Kaźmierczak, prezes zarządu Grupy Goldenmark SA, czołowego dostawcy złota w Polsce. – W krajach niemieckojęzycznych tradycja kupowania złota jest bardzo długa, a świadomość korzyści jakie daje ten produkt, nieporównywalnie wyższa. To prawdziwe wyzwanie dla polskich dystrybutorów. Dlatego staramy się stawiać na edukację i upowszechnianie wiedzy o złocie – dodaje prezes Goldenmark.

Złoto dla każdego

Najczęściej wybieranym produktem w Polsce są sztabki i monety o wadze jednej uncji. Rośnie również udział sztabek najmniejszych – o wadze 1, 2 i 5 gramów. Coraz częściej są one wybierane jako prezent z okazji chrztu, Pierwszej komunii świętej czy ślubu. Nie słabnie także udział sztabek dla bardziej zamożnych inwestorów, którzy decydują się na zakup 100, 250 lub 500 gramowych sztabek. Wbrew czasem spotykanym opiniom, złoto nie jest towarem luksusowym i niedostępnym.

– Najtańsze sztabki, które idealnie sprawdzają się jako prezent, to wydatek rzędu kilkuset złotych. Uncja złota kosztuje ok. 5 tys. złotych, a sztabka o wadze jednego kilograma, dostępna jest za ok. 155 tys. zł. Mamy zatem pełną gamę produktów, które z łatwością można dostosować do potrzeb i możliwości – wylicza Wojciech Kaźmierczak.

Goldsaver.pl

 

Należy pamiętać, że cena złotych sztabek i monet jest zależna od giełdowego kursu złota. Sporą zaletą tego produktu jest fakt, że marże producentów i dystrybutorów są niewielkie, a więc cena ostateczna jest bardzo bliska kursu giełdowego. Dlatego na rynku złota trudno szukać typowych promocji czy wyprzedaży. Rywalizacja między dostawcami koncentruje się nie tyle na cenie, co na zakresie oferty i kompleksowości usług.

Szeroki wybór i zaufanie

Jak podkreślają przedstawiciele branży, na rynku złota równie cenne jak sam kruszec, jest zaufanie. W czasie boomu, na polskim i światowym rynku złota powstało wiele firm, które w dużym stopniu opierały się na rozwiązaniach e-commerce, i niewiele z nich inwestowało w sieć stacjonarną.

Jednym z pionierów w łączeniu sklepu internetowego i sieci oddziałów, w tej branży, była Mennica Wrocławska, która jako pierwsza na rynku robiła to na tak dużą skalę. Poza siecią własnych oddziałów w największych miastach, firma postawiła także na współpracę z bankami takimi jak Alior Bank czy Deutsche Bank, ale również z mniejszymi bankami spółdzielczymi. Jednocześnie mennica z Wrocławia nie rezygnowała z rozwoju e-commerce.

Dziś Mennica Wrocławska jest częścią Grupy Goldenmark, która rozwija sieć pod nową marką. Firma zdecydowała się na także na zaproszenie klientów sklepu mennicawroclawska.pl na zupełnie nową platformę – goldenmark.com.

– Od początku działalności staramy się dawać klientom jak największy wybór form zakupu, dostawy czy odbioru zamówionych produktów. Sieć stacjonarna doskonale uzupełnia się ze sklepem internetowym i pomaga budować zaufanie między nami, a naszymi klientami – przekonuje prezes Grupy Goldenmark.

Internet bliżej ludzi

Kierunek wyznaczony przez pierwszy sklep Mennicy Wrocławskiej, nie tylko się nie zmienił ale stał się także znakiem rozpoznawczym firmy. Dziś, wraz z najnowszą wersji sklepu – goldenmark.com, firma wprowadziła kilka nowości. W ramach dalszego sklepu internetowego i sieci stacjonarnej, uruchomione zostało 6 tysięcy nowych punktów odbioru. Złoto zakupione na goldenmark.com można odbierać na stacjach Orlen, w kioskach Ruchu i w placówkach pocztowych. Wszystko to jest uzupełnieniem własnej sieci Goldenmarku, który posiada 15 oddziałów, w 13 polskich województwach.

Kolejnym ważnym dla klientów obszarem są terminy realizacji zamówień. Dostawy złota często zależą od możliwości producentów i są dość złożonym procesem w handlu międzynarodowym. Z kolei z punktu widzenia klientów, terminowość dostaw jest bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze dystrybutora.

– Traktujemy dostawę w terminie jako standard, niemniej zdecydowaliśmy się wprowadzić dodatkową gwarancję terminowości dla naszych klientów – tłumaczy Maciej Zych, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w Grupie Goldenmark SA. – Każde opóźnienie w dostawie oznacza dla klienta dodatkową rekompensatę, w postaci srebrnej monety.

Trzecią nowością w Goldenmark jest wprowadzenie specjalnych cen na najpopularniejsze produkty. Na rynku złota rywalizacja cenowa nie jest szczególnie ostra, lecz taki ruch pozwala klientom na większą przewidywalność oferty. To dobra informacja dla osób, które decydują się na regularne zakupy sztabek lub monet. Produkty objęte specjalną ofertą w Goldenmark to złote sztabki o wadze 1 uncji, 100 i 250 gramów, oraz uncjowa złota moneta „Australijski Kangur”.

Rynek należy do klienta

Rozwój polskiego rynku złota w ostatnich latach był imponujący. Warte odnotowania jest też innowacyjne podejście dostawców do sprzedaży kruszcu. W branży, w której nie ma typowych promocji i wyprzedaży, liczy się kompleksowość usług i jakość obsługi. To dobra informacja dla klientów, którzy bez trudu mogą znaleźć zaufanego sprzedawcę, gwarantującego najwyższą jakość produktów, i kompleksowo realizującego dostawy zakupionego złota, niezależnie od wielkości zamówienia. U najlepszych polskich dostawców złota, każdy ma prawo poczuć się jak klient VIP.

fot. goldenmark.com

Komentarze