Wakacje 2017. Ceny wyjazdów poszły w górę, ale nasze pieniądze są bezpieczniejsze

Polacy, którzy w tym sezonie zdecydowali się na zagraniczny urlop z biurem podróży, za wakacje musieli zapłacić nieco więcej niż rok temu. - Zwiększony popyt na wyjazdy spowodował wzrost cen, mimo spadku cen paliwa lotniczego - tłumaczą eksperci.

Jak wynika z raportu "Zagraniczne wakacje Polaków 2017", opracowanego przez Polską Izbę Turystyki na podstawie danych zebranych od trzech jej członków: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl, średnia cena wakacji - w porównaniu z zeszłym rokiem - wzrosła o około 2-3 procent.

Za wakacje w trzech najpopularniejszych krajach - Grecji, Bułgarii i Hiszpanii - Polacy musieli w tym roku zapłacić więcej: od 3 proc. (Bułgaria i Hiszpania) do 10 proc. (Grecja). Aż o 22 proc. wzrosła cena wyjazdów do Turcji, która mimo to cieszy się dużym zainteresowaniem wśród rodzimych turystów.

- Średni wzrost cen wyjazdów w raportowanym okresie był nieznaczny, mimo zwiększonego popytu oraz dodatkowych kosztów w postaci składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, które zostały doliczone do ceny imprezy turystycznej. Wzrost ceny jest jednak przede wszystkim wynikiem ogromnego popytu i zwiększonego zainteresowania wyjazdami z biurami podróży – komentuje Klaudyna Mortka, specjalista ds. PR Wakacje.pl.

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów spadek cen odnotowała Portugalia (-4 proc.) i Chorwacja (-8 proc.). Niższa cena spowodowała, że Portugalia osiągnęła dynamikę wzrostu na poziomie 56 proc. W przypadku Chorwacji, jak tłumaczą przedstawiciele Polskiej Izby Turystyki, spadek średniej wartości rezerwacji spowodowany był faktem, że turyści znacznie częściej wybierali wyjazdy autokarowe oraz z dojazdem własnym, które są tańsze niż te samolotowe.

Pieniądze klientów są bezpieczniejsze

Dobiegające końca wakacje były pierwszym sezonem letnim, w którym obowiązywały nowe zabezpieczenia finansowe dla klientów biur podróży. Są oni obecnie objęci nie tylko gwarancjami bankowymi lub ubezpieczeniowymi, ale również ochroną w ramach Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Te dwa filary zabezpieczeń - jak podkreślają eksperci - zapewniają stuprocentową gwarancję wypłaty środków w razie niewypłacalności organizatora turystyki.

- Poczucie finansowego bezpieczeństwa pozytywnie wpłynęło na wyniki sprzedaży ofert biur podróży. Szczególnie dobitnie widać to na przykładzie wzrostów notowanych przez zrzeszonych w PIT multi-agentów turystycznych, które w tym roku przekraczały 37 procent - wyjaśnia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.

Gdzie wyjeżdżają Polacy?

Grecja - podobnie jak rok temu - była ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z organizatorami turystyki. Jej udział w rynku letnich podróży zorganizowanych przekroczył jedną trzecią. Na drugą pozycję z udziałem ponad 14 proc. wysunęła się Bułgaria, prześcigając trzecią w tym roku Hiszpanię.

Trzy najbardziej popularne kierunki skumulowały 2/3 ruchu turystycznego, organizowanego przez biura podróży. 30 proc. wszystkich klientów biur podróży odpoczywało od maja do końca sierpnia na pięciu greckich wyspach (Kreta, Rodos, Zakynthos, Korfu i Kos). Są one jednocześnie w dziesiątce najpopularniejszych miejsc na urlop.

- Turcja i Egipt uzupełniają pierwszą piątkę kierunków wybieranych przez klientów biur podróży i odrabiają straty po zawirowaniach z lat ubiegłych. Również Chorwacja w tym roku notuje ogromne wzrosty popularności wśród polskich turystów. Ponieważ jest to kierunek wybierany często przez osoby podróżujące indywidualnie własnym samochodem, w biurach podróży ma niższą sprzedaż i zajmuje niższą pozycję na liście – mówi Paweł Niewiadomski.

Uwagę zwraca zwłaszcza mocna pozycja Egiptu, który wydobywa się z turystycznej zapaści.

- W tym sezonie pomógł mu wyjątkowo wysoki poziom wczesnych rezerwacji. Wyprzedanie europejskich kierunków w połączeniu z niskimi cenami egipskich ofert – według danych Travelplanet.pl turyści płacili za wakacje w lipcu o blisko 150 zł mniej niż rok wcześniej – zaowocowało dużym popytem na wakacje w tym kraju – komentuje Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.

Drugim krajem o najbardziej rosnącej popularności jest Albania. To największy beneficjent wstrzemięźliwości turystów przed wyjazdami do Egiptu i Turcji. Albańskie wakacje nie są tak drogie jak urlop w Hiszpanii czy Portugalii, za to są o wiele bardziej „egzotyczne” niż wypoczynek w porównywalnej cenowo Bułgarii.

Kupujemy wakacje coraz wcześniej

Jak wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki, prawie 8 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień). Eksperci zwracają uwagę także na wyjątkowo niski odsetek rezerwacji do 10 dni przed wylotem oraz wyjątkowo wysoki odsetek rezerwacji dokonywanych przynajmniej dwa miesiące przed wylotem.

- Spadek tendencji do zakupu ofert last minute oraz wzrost sprzedaży w opcji first minute obserwujemy od kilku sezonów. Jednak obecnie obydwa trendy zostały bardzo wzmocnione. Duża przedsprzedaż spowodowała, że oferta last minute dla najbardziej popularnych kierunków była skąpa i mało atrakcyjna cenowo. Wyjątkiem były wczasy w Egipcie i Turcji, dzięki czemu kraje te zdobyły wielu klientów, nastawionych na ciekawe cenowo oferty o wysokim standardzie pobytu i wyżywienia – mówi Radosław Damasiewicz.

Twórcy raportu zaznaczają, że wzrost udziału first minute to również oznaka dojrzałości rynku. Klienci przekonali się w ubiegłych latach, że kupując na ostatnią chwilę mamy znacznie mniejszy wybór ofert.

Jeśli z biurem, to samolotem i na all inclusive

W turystyce zorganizowanej widać zdecydowaną dominację wycieczek samolotowych, spada natomiast udział turystyki autokarowej (w ubiegłych latach wynosił on odpowiednio 5 proc. i 4 proc.)

- Rosnącą popularność wycieczek samolotowych można tłumaczyć tym, że jesteśmy coraz bardziej wygodni oraz faktem, że spadły ceny połączeń lotniczych z południem Europy. Spada udział w rynku wycieczek z dojazdem własnym, choć wyjątkiem od tego trendu są klienci mieszkający na południu Polski – zwraca uwagę Maciej Nykiel, dyrektor zarządzający Fly.pl.

Na polskim niebie pojawili się nowi przewoźnicy czarterowi. Ponadto trwa zaostrzona walka pomiędzy tanimi liniami lotniczymi oraz przewoźnikami regularnymi.

- Oznacza to więcej dostępnych połączeń i niższe ceny przelotów – dodaje Nykiel.

Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie. Zdecydowanie dominuje opcja all inclusive, którą wybiera prawie trzy czwarte klientów. Najchętniej wypoczywają w hotelach czterogwiazdkowych (43 proc.).

- Polacy coraz częściej wyjeżdżają na zagraniczne wakacje, co wpływa na rosnące oczekiwania i bardziej świadomy wybór miejsca wypoczynku. Zwracają uwagę na położenie i standard hotelu, dodatkowe atrakcje czy wyżywienie. Za większy komfort decydują się płacić więcej. Wyżywienie all inclusive jest dzisiaj standardem, a nie luksusem – wyjaśnia Klaudyna Mortka.

Wszystkie wykresy pochodzą z raportu Polskiej Izby Turystyki.

foto główne: EmilianDanaila, pixabay.com, CCo

Komentarze

Tomasz Matejuk