Food Truck - pomysł na mobilny biznes

Z roku na rok wśród Polaków coraz bardziej rozwija się tzw. mała przedsiębiorczość. W naszym kraju dynamicznie wzrasta grupa ludzi, którzy za nic mają korporacyjny styl życia i szukają przyszłości w swoim własnym biznesie, z dala od etatu oraz sztywnych godzin pracy. Na fali tego zdobywającego ogromną popularność trendu rozwija się nurt zakładania Food Truck’ów – niewielkich samochodów sprzedających różnego rodzaju posiłki, swego rodzaju obwoźnych restauracji slow food.

Perspektywa rozpoczęcia takiej działalności jest o tyle kusząca, że w biznesie tym koszty początkowe ulegają znacznemu ograniczeniu. Jesteśmy mobilni, samowystarczalni, możemy znaleźć niszę kulinarną i podbijać podniebienia Polaków nie narażając się przy tym na wydatki związane z wynajmem, urządzeniem oraz prowadzeniem lokalu gastronomicznego. Jak więc wygląda w Polsce Food Truck’owy biznes? Z jakimi kosztami musimy się liczyć i ile możemy zarobić?

Food Truck to inaczej furgonetka, która jest równocześnie punktem gastronomicznym. Właściciele tego typu obiektów handlu obwoźnego zajmują się zazwyczaj przygotowywaniem i wydawaniem różnego rodzaju dań w formie street food. Moda na gastrobusy tradycyjnie przywędrowała do nas zza oceanu – w Stanach Zjednoczonych aktualnie funkcjonują dziesiątki tysięcy tego typu punktów. Trzeba tu zaznaczyć, że na polskiej ziemi ciężarówki z jedzeniem także zdobywają coraz większą popularność. Zazwyczaj posiłki wydawane w nich są przygotowane szybko, z ekologicznych produktów, w ciekawy sposób i z dbałością o kulinarne szczegóły. Jest to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego korporacyjnego lunchu, szczególnie że Food Trucki często oferują bardzo intrygujące i wysublimowane przekąski.

Skoro wiemy już na czym polega idea Food Truck’ów zastanówmy się, jak wygląda techniczna strona takiego biznesu. Z pewnością jego podstawowym atutem jest niska, w porównaniu do tradycyjnej restauracji, początkowa inwestycja. Szacuje się, że używany samochód umożliwiający dostosowanie do przepisów gastronomicznych można już kupić za ok. 25-30 tys. Trzeba jednak pamiętać, że do kwoty zakupu samego środka transportu należy doliczyć wszelkiego rodzaju naprawy oraz modyfikacje – naczepę pojazdu trzeba przystosować do działalności zarobkowej zgodnie z odpowiednimi przepisami sanitarnymi, zaopatrzyć w urządzenia gastronomiczne i zaprojektować oraz urządzić w taki sposób, aby możliwe było uzyskanie odpowiedniego pozwolenia.

Eksperci szacują, że samo przygotowanie wnętrza samochodu, bez kosztu wszelkiego rodzaju urządzeń, wynosi ok. 5-10 tys. Do tego musimy doliczyć koszty zakupu odpowiednich sprzętów oraz dodatkowo opłaty cykliczne (benzyna, miejsce handlu obwoźnego lub dzierżawa terenu pod działalność, zaopatrzenie, różne opłaty związane z samochodem). Analizując opinie specjalistów śmiało można stwierdzić, że zakładając Food Truck musimy liczyć się z początkową inwestycją rzędu przynajmniej 50 tys. i do tego kosztem utrzymania wynoszącym ok. 2-3 tys. zł miesięcznie. Oczywiście dodatkowo zazwyczaj należy doliczyć zatrudnienie pracowników, w zależności od rozmiaru biznesu, oraz ewentualną franczyzę.

Jak wygląda prawna strona Food Truck’owego biznesu? Po pierwsze, prowadzić interesy możemy jedynie w specjalnie przeznaczonym do tego punkcie. Przed założeniem gastrobusa warto zorientować się gdzie wyznaczone są takie miejsca, ponieważ za nielegalny handel grozi nam spora grzywna. Oczywiście można też wybrać teren prywatny i wydzierżawić go od właściciela. Ważne jest także zapoznanie się z przepisami SANEPIDu określającymi kwestie urządzenia miejsca przygotowywania posiłków. Będzie nam także potrzebne specjalne pozwolenie, o którym powinniśmy pomyśleć przynajmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem działalności.

Warto teraz skupić się na ostatnim elemencie tej gastronomicznej inwestycji, czyli zbadaniu ewentualnych zysków, na które możemy liczyć jako właściciele Food Trucka. Oczywiście wszystko zależy od tego, jakie serwujemy dania oraz przede wszystkim jakie miejsce wybraliśmy. Z reguły najlepiej sprawdzają się okolice o dużym zagęszczeniu biurowców, placówek edukacyjnych czy innych budynków użyteczności publicznej. Statystyki pokazują, że w gorącym okresie (miesiącach wiosennych i letnich) ciężarówki z jedzeniem są w stanie osiągnąć przychód w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. W modzie są przede wszystkim Food Trucki ekologiczne, charakteryzujące się dobrej jakości produktami pochodzącymi z lokalnych bazarów i targów.

Food Trucki to z pewnością ciekawy pomysł na biznes. Ich ogromna popularność tak ze strony popytu jak i podaży pokazuje, że jest to interesująca i rentowna forma małej działalności gastronomicznej. Nie należy jednak zapominać, że w zarządzaniu gastrobusem najważniejszy jest dobór odpowiedniego miejsca i jakość potraw – ostatecznie to właśnie one przesądzają o wyższości inwestycji tego typu nad tradycyjną budką fast food lub komercyjną restauracją.

fot. Campfire, flickr.comCC BY-ND 2.0

Komentarze