Oszczędności w kuchni, czyli jak nie marnować jedzenia?

Zdarza ci się wyrzucać jedzenie do śmietnika? Resztki z obiadu, czerstwy chleb czy przejrzałe owoce lądują u ciebie regularnie w koszu? Marnowanie jedzenia to nie tylko problem natury finansowej, ale również moralnej. Dlatego aby pozostać w zgodzie ze swoim sumieniem oraz portfelem, sprawdź jak możesz ograniczyć marnotrawstwo żywności.

Nikt nie lubi marnować jedzenia - ta kwestia nie ulega wątpliwości. Niestety wyniki badań pokazują, że większość z nas wydaje się nie zwracać na wyrzucanie jedzenia większej uwagi - aż 1/3 wyprodukowanych produktów spożywczych z naszych stołów trafia do kosza. Jak wskazuje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, znaczna część z wyrzucanej żywności wciąż nadaje się do spożycia. W obliczu tego, że na świecie z powodu niedożywienia cierpi aż 795 milionów ludzi, sytuacja jest tym bardziej przerażająca. Dlaczego zatem wyrzucamy jedzenie, a tym samym nasze pieniądze? Poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci wprowadzić oszczędności w kuchni.

Planuj zakupy

Pierwszym krokiem do ograniczenia marnotrawstwa żywności jest umiejętne planowanie zakupów z wyprzedzeniem czasowym. Na liście należy zapisywać wszystkie składniki, jakie wchodzą w skład potraw, które ugotujesz. Zamiast jeździć na zakupy kilka razy w tygodniu, warto zaplanować swoje posiłki z wyprzedzeniem i zrobić jedne większe zakupy - zaoszczędzi Ci to dużo czasu i ułatwi organizację samych zakupów. Pamiętaj, aby uwzględnić przy tym terminy przydatności do spożycia poszczególnych produktów.

W tygodniowym planie posiłków należy uwzględnić też jedzenie, które spożywasz w trakcie pracy (przykładowe menu obiadowe możesz znaleźć na blogu Kasi z mamysprawy.pl). Jeśli wiesz, że w kolejnym tygodniu będziesz musiał zostawać po godzinach w biurze, gotuj z wyprzedzeniem tak, abyś mógł zabrać posiłek ze sobą. Działa to też w druga stronę – jeśli jesz w biurowej stołówce, nie potrzebujesz pełnej lodówki w domu.

Hierarchia w lodówce

Kolejnym sposobem na to, aby w twoim koszu lądowało mniej jedzenia, jest umiejętne przechowywanie żywności w lodówce. Ma to bardzo duży wpływ na jej trwałość. Przykładowo, półki w drzwiach lodówki to miejsca, gdzie temperatura jest najwyższa, dlatego możesz tam przechowywać produkty, które nie wymagają niskich temperatur np. napoje, różnego rodzaju sosy czy sery. Z kolei miejscem, gdzie powinny wylądować warzywa i owoce są dolne szuflady lodówki – w panującej tam temperaturze około 3 stopni, twoje pomidory, sałaty czy brokuły dłużej będą świeże. Niższa temperatura panuje na półkach środkowych i to właśnie tam należy układać wędliny czy nabiał. Natomiast najzimniej jest na najniższej półce, na której powinno się przechowywać surowe mięso oraz ryby. Ze względu na różnice temperatur, warto zwracać uwagę na to, w której części lodówki przechowujemy różne produkty - na pewno wpłynie to na ich dłuższą trwałość.

Kto zjada ostatki…

Tak naprawdę nie sposób wykorzystać w pełni wszystkich produktów spożywczych, które kupiliśmy. Zawsze zostaną jakieś resztki – kilka kromek czerstwego chleba, przejrzałe owoce czy ugotowane ziemniaki z obiadu. Wszystkie te produkty możesz jednak wykorzystać przy następnym posiłku – z czerstwego chleba zrób tosty lub zapiekanki, owoce zblenduj na zdrowy koktajl, a z ziemniaków przygotuj moskole, czyli placki ziemniaczane. W sieci możesz znaleźć setki przepisów, w których można użyć składników, które do tej pory nie znalazły swojego zastosowania w Twoim tygodniowym menu. Jeżeli zdarzy się, że ugotujesz czegoś za dużo - znajdź sposób, aby uniknąć tego, żeby wylądowało w koszu. Możesz obdarować nim bliskich lub zaprosić przyjaciół na wspólny obiad. Popularną alternatywą jest również zamrożenie pozostałych porcji.  

Mniejsze porcje

Twoje dziecko zostawia na talerzu połowę potrawy, która następnie trafia do kosza? Łatwym sposobem na uniknięcie wyrzucania resztek z obiadu do śmietnika jest nakładanie mniejszych porcji. Weź mniejsze talerze i umieść na nim odpowiednią porcję – w razie potrzeby zawsze możesz wziąć dokładkę, a mniejsze porcje mogą być też dobrym przyczynkiem również do odchudzania. Ponadto sprawdzonym sposobem jest odmierzanie produktów spożywczych przed ich przygotowaniem. O co w tym chodzi? Nasyp nieugotowany makaron na talerz, a dopiero potem do garnka z wrzątkiem – w ten sposób ugotujesz dokładnie taką ilość, jaką chcesz zjeść. Podobnie możesz zrobić z kaszami oraz ryżem, należy jednak pamiętać, że zwiększają one swoją objętość w czasie gotowania.

Oglądaj na Mysaver TV

Podobnie, gdy odwiedzają Cię goście na uroczystej kolacji – nie nakładaj każdemu z nich porcji – niech każdy wedle swojego uznania zapełni swój talerz. Po zakończonym spotkaniu na pewno znacznie mniej jedzenia trafi do kosza.

Jak widzisz umiejętne gospodarowanie zapasami w twoim domu to prosta droga do ograniczenia marnotrawstwa. Stosując te wskazówki, szybko przekonasz się, że oszczędności na talerzu, szybko przełożą się również na te w portfelu.

Jak nie marnować jedzen

Rób przetwory

Własnoręczne robione przetwory to świetny sposób na ograniczenie wydatków. Sezonowe warzywa i owoce mają zwykle niższe ceny - ich dostępność jest zwykle w późniejszym czasie ograniczona, a ich koszt znacznie wyższy. Które produkty można wykorzystać w tym celu? Możesz zrobić ogórki kiszone, przecier z soczystych, dojrzałych pomidorów, tarte buraczki, które będą znakomitym dodatkiem do dań obiadowych lub konfitury z różnorodnych owoców.

Jak widzisz, umiejętne gospodarowanie zapasami w twoim domu to prosta droga do ograniczenia marnotrawstwa i wprowadzenia oszczędności w kuchni. Po zastosowaniu tych wskazówek w praktyce, szybko przekonasz się, że oszczędności na talerzu szybko przełożą się również na te w portfelu.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy garść kilkunastu praktycznych porad, które w szybki, a zarazem prosty sposób pozwolą Ci na ograniczenie marnowania jedzenia i przedłużą świeżość produktów:

  1. Zastąp foliowe opakowanie wędlin i serów papierowym.
  2. Osusz sałatę po podzieleniu jej na liście i wyłóż papierem pojemnik, w którym będziesz ją przechowywać.
  3. Resztki majonezu, które zostaną w słoiku, możesz użyć do stworzenia prostego sosu do sałatki - wymieszaj je z wodą, octem i przyprawami.
  4. Jeśli zostanie Ci zupa lub sos, przelej je do woreczka lub plastikowego pudełka i zamroź.
  5. Czerstwy chleb jest idealny na tosty lub grzanki. Możesz też go odświeżyć skraplając go lekko wodą i podgrzewając w piekarniku lub mikrofalówce.
  6. Szczypiorek, szparagi czy zioła będą dłużej świeże, jeśli zanurzysz je w wodzie.
  7. Delikatna warstwa masła to doskonały sposób na zapobieganie wysychaniu sera w lodówce.
  8. Wszystkie warzywa (poza ziemniakami i burakami) staraj się przechowywać w lodówce.
  9. Jeśli planujesz kupić banany i wiesz, że zjesz je dopiero za kilka dni - wybierz te o zielonym odcieniu.
  10. Jabłka zawierają substancje przyspieszające dojrzewanie bananów - pamiętaj o tym przechowując te owoce.
  11. Jeśli zostały Ci świeże zioła, a nie masz pomysłu na ich zużycie - pokrój je i zamroź w woreczkach lub małych pudełeczkach.

 

fot. pixabay.com

Komentarze

Ala Wilk