Kupujesz wakacje przez internet? Uważaj na finansowe kruczki

Coraz częściej decydujemy się na zakup wakacyjnego wyjazdu przez internet. To oczywiście dużo wygodniejsze niż wizyta w biurze podróży, ale taka forma rezerwacji urlopu może oznaczać także sporo pułapek. Sprawdź, jak się ich wystrzegać i nie przepłacać.

Zgodnie z najnowszym raportem sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net obejmuje 30 ośrodków we wszystkich krajach UE, a także w Norwegii i Islandii), aż 19 procent skarg, które wpływają do centrów konsumenckich, dotyczy problemów z urlopem, kupionym przez internet.

ECC-Net przeprowadziło badanie, w którym sprawdziło, czy ceny lotów, hoteli, wynajmu samochodów lub innych usług wakacyjnych wskazane w internetowej ofercie, odpowiadają cenie końcowej, którą ostatecznie płaci konsument.

Najczęściej drożeją bilety lotnicze

Wyniki badania potwierdziły, że istnieją różnice cenowe między początkową wartością usługi, a płatnością końcową. W większości przypadków są związane z opłatami manipulacyjnymi, opłatą za karty kredytowe, pułapkami reklamowymi oraz opłatami za serwis.

Cena początkowa najczęściej rośnie w przypadku rezerwacji biletów lotniczych. Rzadziej zdarza się to przy rezerwacji hotelu czy wypożyczania auta. Trzy główne przyczyny wzrostu cen lotów to opłata za karty kredytowe, opłata za rezerwację miejsca, a także opłata za bagaż.

- Porównując rezerwacje, które zostały dokonane bezpośrednio na stronie linii lotniczej z rezerwacjami wykonanymi na innych platformach internetowych lub stronach biur podróży, zdecydowanie częściej cena ulega zmianie w przypadku rezerwacji wykonanych na stronie tanich przewoźników - tłumaczą przedstawiciele Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Oglądaj na Mysaver TV

Jednak - jak wynika z badania - tylko 27 procent konsumentów reklamuje podwyższenie ceny początkowej. Dlaczego? Ankietowani wyliczają, że nie mają wiedzy na temat możliwości złożenia skargi, zajmuje to zbyt wiele czasu, nie wierzą, że przedsiębiorca rozwiąże ich problem, szkoda jest zbyt niska, albo nie wiedzą, gdzie złożyć reklamację.

Zanim więc klikniesz i kupisz wakacyjny wyjazd, pamiętaj o takich kwestiach:

Nie śpiesz się dokonując rezerwacji

Najczęściej nie można bezpłatnie anulować rezerwacji. Nie klikaj "dalej" przed upewnieniem się, że dane, które zostały wprowadzone są poprawne, a oferta odpowiada twoim potrzebom.

Sprawdź, czy podatki są wliczone w cenę

Ceny muszą być podane łącznie ze wszystkimi obowiązkowymi opłatami i podatkami w sposób opisowy i już na początku procesu rezerwacji.

Zastanów się, jakich opcji dodatkowych potrzebujesz

W przypadku, gdy chcesz dodać do rezerwacji usługi dodatkowe np. śniadanie czy bagaż podręczny, sprawdź, czy są one zawarte w podanej cenie, czy należy za nie dopłacić.

Sprawdź, co zawiera ubezpieczenie

Zastanów się, jakiego ubezpieczenia potrzebujesz. Zapoznaj się z warunkami polisy ubezpieczeniowej przed jej zaakceptowaniem i unikaj niepotrzebnych ubezpieczeń.

Czytaj uważnie

Często, jeżeli nie chcesz dodać dodatkowej usługi do swojej rezerwacji, musisz ją odznaczyć „opt out”. Wystarczy chwila nieuwagi. Aby się tego wystrzegać, przez cały proces rezerwacji sprawdzaj, czy wskazana na początku kwota się nie zmieniła.

Uważaj na płatności kartą

Bądź świadomy, że do ostatecznej kwoty może być dodana należność za płatność przy użyciu karty kredytowej.

Zbieraj dowody

W czasie problemów, zrzuty ekranu dowiodą, że twoje roszczenie jest zasadne.

Upewnij się dwa razy

Przed kliknięciem przycisku "Zarezerwuj teraz", sprawdź dokładnie wyświetlane dane. Przeczytaj stronę wzdłuż i wszerz. Nawet tuż po dokonaniu rezerwacji, zmiana danych najprawdopodobniej będzie płatna. Pamiętaj, że rezerwacja może być wiążąca, nawet jeśli nie trzeba było wprowadzać danych karty kredytowej lub konta bankowego przed naciśnięciem przycisku "Zarezerwuj".

Sprawdzaj skrzynkę pocztową

Potwierdzenie rezerwacji oraz inne ważne informacje przedsiębiorca wysyła na wskazanego e-maila, dlatego sprawdzaj go regularnie przed podróżą. Pamiętaj, że takie wiadomości mogą być automatycznie przenoszone do folderu SPAM.

fot. Alexas_Fotos, pixabay.com, CC0

Komentarze

Tomasz Matejuk