Jak nie dać się naciągnąć, wypożyczając auto przez internet?

Rezerwacja auta z wypożyczalni przez internet jest szybka i wygodna. Często jednak klienci, podczas odbioru pojazdu lub jego zwrotu, ponoszą dodatkowe opłaty. Jak nie dać się złapać na sztuczki samochodowych naciągaczy?

Skarg na działania wypożyczalni aut przybywa. W 2015 roku Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce otrzymało 109 skarg, a w zeszłym roku było ich o 10 proc. więcej. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku ta liczba może jeszcze wzrosnąć.

- W chwili obecnej mamy 110 skarg na wypożyczalnie samochodowe - informuje nas Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Najczęstsze problemy Polacy mają z firmami zarejestrowanymi w Hiszpanii, we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii.  Aż 90 proc. skarg kierowanych do ECK Polska dotyczy dodatkowych opłat, które nie były wskazane podczas rezerwacji samochodu w internecie. To przede wszystkim zakup dodatkowego ubezpieczenia, a także rzekome lub zawyżone koszty naprawy auta.

Ze względu na liczne skargi, które trafiały do sieci ECC-Net (Europejskich Centrów Konsumenckich), w 2014 roku Komisja Europejska nawiązała dialog z pięcioma dużymi koncernami zajmującymi się wypożyczaniem samochodów. W efekcie negocjacji, firmy Avis, Enterprise, Europcar, Hertz i Sixt w 2017 roku dostosowały swoje warunki wynajmu do przepisów konsumenckich, w szczególności dotyczących obowiązków informacyjnych.

O czym trzeba pamiętać, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy rezerwacji samochodu?

Sprawdź umowę

To najważniejsza sprawa. W umowie powinny znaleźć się wszystkie warunki najmu, a także zasady tankowania, parkowania (o ile firma wymaga pozostawienia auta wyłącznie na parkingach strzeżonych), możliwości podróżowania ze zwierzętami czy palenia w samochodzie.

Jak radzą przedstawiciele Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jeżeli przy odbiorze auta będą dokonywane nowe ustalenia, warto dopisać je do umowy. Ponadto w umowie należy zapisać podział płatności np. zapłatę zaliczki i zasady jej ewentualnego zwrotu, a także unikać podpisywania dokumentów in blanco.

Tu ważna uwaga: przy rezerwacji samochodu przez internet, umowa zostaje zawarta w momencie uzupełnienia formularza wynajmu i przesłania go wypożyczalni.

Zadbaj o dokumentację

Jednym z najczęstszych problemów, na jakie skarżą się klienci, są niesłusznie naliczone koszty naprawy bądź ich zawyżanie. Przykładowo, wracasz z wakacji i okazuje się, że z twojej karty kredytowej została pobrana kwota w wysokości 3 tys. euro za naprawę uszkodzonego lusterka. Bywają również takie sytuacje, w której zostaniesz obciążony kosztami rysy na samochodzie, istniejącej już w dniu odbioru auta.

- Aby uniknąć tego typu sytuacji, warto zrobić zdjęcie samochodu przed odebraniem i po jego zwrocie, ponadto wszystkie uszkodzenia należy dopisać do umowy z dodatkowym podpisem obu stron. Ewentualne szkody, do których doszło w trakcie trwania umowy, należy zgłosić wynajmującemu. Warto zasięgnąć opinii, bądź dokonać naprawy (po uzyskaniu zgody firmy) w niezależnym serwisie - tłumaczy Europejskie Centrum Konsumenckie.

Niektóre wypożyczalnie pobierają od klientów dodatkowe opłaty za przekroczenie określonej liczby kilometrów. Dlatego też warto zrobić zdjęcie licznika, a dane dopisać do umowy, prosząc o podpis osoby odbierającej auto.

Nie wierz na słowo

Podpisując protokół zdawczo-odbiorczy, zachowaj kopię dla siebie. Często dochodzi też do sytuacji, w której klient otrzymuje protokół w języku, którego nie rozumie. W tej sytuacji warto do protokołu dołączyć oświadczenie (np. w języku angielskim), które zostanie podpisanie przez obie strony z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji. Przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na nie zgody.

Jeśli nie chcesz, nie ubezpieczaj

Przy odbiorze samochodu często okazuje się, że wypożyczalnia wymaga uiszczenia "obowiązkowej" płatności za ubezpieczenie. Jest to jeden z najczęstszych problemów zgłaszanych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

- Warto tutaj podkreślić, że ubezpieczenie jest dobrowolne, firma nie powinna nas zmuszać do zakupu opcji dodatkowych - zaznaczają przedstawiciele ECK.

Pamiętaj o warunkach rezygnacji

Warunki rezygnacji powinny być zawarte w umowie. Część firm nie nakłada na klientów z tego tytułu kary. Pamiętaj, że przy rezerwacji samochodu przez internet nie obowiązuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli masz problem z wypożyczalnią samochodów zarejestrowaną na terenie innego kraju Unii Europejskiej, bezpłatnych porad i pomocy udzieli ci Europejskie Centrum Konsumenckie. A jeżeli umowa została zawarta w internecie, pomocna może się okazać platforma internetowego rozwiązywania sporów – w tym przypadku wymagana jest rejestracja w systemie ECAS.

fot. LauraTara, pixabay.com, CC0

Komentarze

Tomasz Matejuk